اﻣﺮوز، ﭘﺲ از ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دﻗﯿﻖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﺤﺮان ﮐﻮوﯾﺪ ۱۹ در ﺻﻨﻌﺖ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت، ﺑﻪ ﻋﻮاﻗﺐ COVID ﺑﺮاي ﺻﻨﻌﺖ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻣﯽ ﭘﺮدازﯾﻢ.
ﺗﺎﺛﯿﺮ وﯾﺮوس ﮐﺮوﻧﺎ در ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت
ﺻﻨﻌﺖ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت از ﻣﺪل ﺗﺠﺎرت رﺳﺎﻧﻪ ﺟﺪا ﻧﯿﺴﺖ. ﺑﺠﺰ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺎﻟﯿﺎت ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎي ﺧﻮد را ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﮐﻞ اﮐﻮﺳﯿﺴﺘﻢ رﺳﺎﻧﻪ ﺑﻪ درآﻣﺪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ.
ﺑﺤﺮان وﯾﺮوس ﮐﺮوﻧﺎ ﺑﻪ ﺷﺪت ﺑﺮ درآﻣﺪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺑﺤﺮان آﺛﺎر داﺋﻤﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺮﺟﺎي ﻣﯽ ﮔﺬارد.
ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺸﺎﻏﻞ در ﺑﺴﯿﺎري از ﺑﺨﺸﻬﺎ ﻫﻨﻮز ﻫﻢ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺧﻮﺑﯽ را ﺑﺎ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت دﯾﺠﯿﺘﺎل ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﻨﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺷﺮط آﻧﮑﻪ اﻃﻤﯿﻨﺎن ﺣﺎﺻﻞ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎي ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ آﻧﻬﺎ ﺑﺮاي ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ در ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ارزش زﯾﺎدي را ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه دارد .
ﮐﻮوﯾﺪ ۱۹ ﺟﻬﺎن را ﺷﻮﮐﻪ ﮐﺮده و ﺑﺎﻋﺚ ﭼﺮﺧﺶ اﻗﺘﺼﺎد ﺷﺪه اﺳﺖ. اواﺧﺮ ﺳﺎل ۲۰۱۹ ﺑﻮد ﮐﻪ وﯾﺮوس ﺑﺮاي اوﻟﯿﻦ ﺑﺎر در ﺷﻬﺮ ووﻫﺎن ﭼﯿﻦ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪ. در اﺑﺘﺪا ، اﯾﻦ ﻓﻘﻂ ﭼﯿﻦ را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار داد ، اﻣﺎ اﮐﻨﻮن اﺛﺮات آن در ﺳﺮاﺳﺮ جهان اﺣﺴﺎس ﻣﯽ ﺷﻮد ، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎري از ﮐﺸﻮرﻫﺎ در ﻣﺤﺎﺻﺮه ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺴﯿﺎري از ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺑﺮاي ﺑﻘﺎ ﻣﯽ ﺟﻨﮕﻨﺪ و ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﺨﺸﯽ اﺳﺎﺳﯽ در ﺑﻬﺒﻮد آﻧﻬﺎ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﻣﺎ در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اي از ﻧﮑﺎت ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ را اراﺋﻪ داده اﯾﻢ و ﯾﺎ در آﯾﻨﺪه ﻣﻄﺎﻟﺐ آﻣﻮزﺷﯽ در اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ آيينه ﺗﻬﺮان ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﺴﯿﺎري از ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺤﺮان وﯾﺮوس ﮐﺮوﻧﺎ را ﺑﻬﺘﺮ ﺗﺤﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ.
اﯾﻨﮑﻪ وﯾﺮوس ﭼﻘﺪر ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ در ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ و ﻓﺮوش ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ؟
ﻣﺎ اﺧﯿﺮا ۲۳۷ ﺑﺮﻧﺪ ﺗﺠﺎري را ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺮدﯾﻢ ﺗﺎ ﺑﺒﯿﻨﯿﻢ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﺑﺤﺮان ﮐﻨﺎر ﻣﯽ آﯾﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ، ﻣﺎ ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﻫﺎي اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﻃﯿﻒ وﺳﯿﻌﯽ از دﯾﮕﺮ آﻣﺎرﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ و ﻓﺮوش ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ وﯾﺮوس ﮐﺮوﻧﺎ را ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﯾﻢ. روﻧﺪ ﮐﻠﯽ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺎ ﺑﺴﯿﺎر ﻧﮕﺮان ﮐﻨﻨﺪه ﺑﻮد ، اﻣﺎ درك اﯾﻨﮑﻪ اﯾﻦ ﺑﺤﺮان در ﺑﺮﺧﯽ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺑﺴﯿﺎر ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﺳﺎﯾﺮ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺬاﺷﺖ.
ﻣﺸﺎﻏﻠﯽ ﮐﻪ ﺿﺮوري ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﻨﺪ در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮاي ﺗﺄﻣﯿﻦ ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺗﻼش ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي ﻟﻮﮐﺲ و واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺎت در وﺿﻌﯿﺖ ﺧﻄﺮﻧﺎك ﺗﺮي ﻗﺮار دارﻧﺪ. و ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ زﻣﺎن ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل “رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎي ﻗﺪﯾﻤﯽ” در ﺧﻄﺮﻧﺎك ﺗﺮﯾﻦ وﺿﻌﯿﺖ از ﻫﻤﻪ ﻗﺮار دارﻧﺪ. ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل ، ﻧﺎﺷﺮان ﻣﺠﻼت ﻗﺒﻼً اﻧﺘﺸﺎرات ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ و ﻃﻮﻻﻧﯽ را ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯿﮑﺮدﻧﺪ.
ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮐﺮوﻧﺎ در ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت وﯾﺮوس ﮐﺮوﻧﺎ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ در ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎي ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺷﺪه اﺳﺖ, ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ ۹ درﺻﺪ در ﺳﺮاﺳﺮ اروﭘﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ، آﻟﻤﺎن و ﻓﺮاﻧﺴﻪ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ۷ و ۱۲ درﺻﺪ اﻓﺖ ﮐﺮده اﻧﺪ. اﻧﺘﻈﺎر ﻣﯽ رود ﺳﻪ ﻣﺎه از اﯾﻦ ﺳﺎﻟﻬﺎ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮي از ﺑﺤﺮان ﻣﺎﻟﯽ در ﺳﺎل ۲۰۰۸ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
در ﺻﻨﻌﺖ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﯾﮏ ﻗﺎﻧﻮن ﮐﻠﯽ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﺗﻮﻟﯿﺪ داﺧﻠﯽ واﺑﺴﻄﻪ اﺳﺖ. ﻃﯽ دﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ، ﺑﺎ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ داﺧﻠﯽ ﺟﻬﺎﻧﯽ ۶.۳٪ ﻫﺮ ﺳﺎﻟﻪ ، ﺑﺎزار ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﺎ رﺷﺪ ﺑﻪ ۶۴۶ ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر در ﺳﺎل ۲۰۱۹ رﺳﯿﺪه اﺳﺖ.
ﭘﯿﺶ از وﯾﺮوس ﮐﺮوﻧﺎ ، ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﯽ ﺷﺪ ﺑﺎزار ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺗﺎ ﺳﺎل ۲۰۲۴ ﺑﻪ ۸۶۵ ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر ﺑﺮﺳﺪ.ﻫﻤﻪ ﮔﯿﺮي وﯾﺮوس ﮐﺮوﻧﺎ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﻓﻮري ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎي ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ.
داده ﻫﺎي ﺳﻪ ﻣﺎﻫﻪ اول Publicis ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ درآﻣﺪ ﺳﺎﻻﻧﻪ در ﭼﯿﻦ ۱۵ درﺻﺪ ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ در ﻛﺸﻮرﻫﺎي اروﭘﺎ ﻧﯿﺰ اﯾﻦ آﻣﺎر ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ ۹٪
ﻛﺎﻫﺶ داﺷﺘﻪ, آﻟﻤﺎن و ﻓﺮاﻧﺴﻪ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ۷ و ۱۲ درﺻﺪ ﺳﻘﻮط ﮐﺮدﻧﺪ. ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه ﺳﺎل ۲۰۲۰ ﺑﺴﯿﺎر ﭼﺎﻟﺶ ﺑﺮاﻧﮕﯿﺰ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ دﻓﺘﺮ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ ، ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﯾﮏ ﭼﻬﺎرم ۴۲٪ از ﺧﺮﯾﺪاران ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰان و ﺑﺮﻧﺪ ﻫﺎي رﺳﺎﻧﻪ اي ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎي ﺧﻮد را ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎن Q2 ﻣﺘﻮﻗﻒ ﮐﺮده اﻧﺪ ، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ۶۴٪ ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺧﻮد را در ﻣﺪت زﻣﺎن ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺳﻪ ﭼﻬﺎرم اﻧﺘﻈﺎر دارﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﮔﯿﺮي ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮي ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺤﺮان ﻣﺎﻟﯽ ۲۰۰۸ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ .
در ﺑﺴﯿﺎري از ﮐﺸﻮرﻫﺎ ، دوﻟﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺧﺮﯾﺪار ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﺮاي ﺗﺒﻠﯿﻎ ﭘﯿﺎم ﻫﺎي ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﯾﺎ ﺣﻤﺎﯾﺖ از روزﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎري ﻇﻬﻮر ﮐﺮده اﻧﺪ. ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﺮاﯾﺎن وﯾﺰر ، رﺋﯿﺲ ﺟﻬﺎﻧﯽ ، ﻫﻮش ﺗﺠﺎري در GroupM ، “ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺴﻠﻂ اﯾﺎﻻت ﻣﺘﺤﺪه و ﭼﯿﻦ ﺑﺮ ﮐﻞ ﺑﺎزار ، اﯾﻦ ﺗﻔﺎوت ﻋﻤﺪه اي اﯾﺠﺎد ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﮐﺮد ، اﻣﺎ ﯾﮏ اﺳﺘﺜﻨﺎ ﺟﺎﻟﺐ اﺳﺖ”.
COVID-19 در ﺣﺎل تغيير رﻓﺘﺎر ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه اﺳﺖ – و ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻫﺮﺟﺎ رﻓﺘﺎر ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه ﺗﻐ ﺮ ﮐﺮده ﺑﺎﺷﺪ ، ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت در ﭘﺎﺳﺦ ﺗﻐ ﺮ داده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﻨﻄﻘﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن در رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻧﺪارﻧﺪ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺎ آﻏﺎز اﻗﺪاﻣﺎت ﺣﺒﺲ در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن )در ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻤﺎﻧﯿﻢ( ، ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺧﺎرج از ﺧﺎﻧﻪ و ﺳﯿﻨﻤﺎ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺖ و ﻣﻬﺘﺮﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﻗﺒﻞ ﮐﺮوﻧﺎ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﭼﺎﭘﯽ ﺑﻮد ﮐﻪ آن ﻧﯿﺰ ﺳﻘﻮط ﮐﺮد.
در ﻫﻤﯿﻦ ﺣﺎل ، اﺳﺘﻔﺎده از رﺳﺎﻧﻪ داﺧﻠﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺖ و ﻣﯿﺰان ﺗﻤﺎﺷﺎي ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﻧﯿﺰ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ، اﻣﺎ ﻣﺼﺮف ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎي دﯾﺠﯿﺘﺎل ﺣﺘﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ: اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﻫﻤﻪ ﺟﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻫﻤﯿﻨﻄﻮر ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺎزي ﻧﯿﺰ رﺷﺪ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮي داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺑﺎ ﭘﯿﺮوي از ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن اوﻟﻮﯾﺖ ﻫﺎي ﻗﺮار دادن ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت را ﺗﻐ ﺮ دادن. ﻓﻀﺎي آﻧﻼﯾﻦ ﺑﺮاي ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎي “ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ” – ﮐﻪ ﺧﺮﯾﺪﻫﺎي ﺳﺮﯾﻊ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن را ﺗﺸﻮﯾﻖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ – ﻣﻄﻠﻮب اﺳﺖ ، ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدي ﺟﺬاب ﺑﺮاي ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺣﺘﯿﺎط ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﻓﺮوش ﻫﺴﺘﻨﺪ.
در ﺳﻪ ﻣﺎﻫﻪ اول ﺳﺎل ﻣﯿﻼدي ، ﻓﯿﺲ ﺑﻮك و ﮔﻮﮔﻞ ﺷﺎﻫﺪ درآﻣﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ درآﻣﺪ ﺳﻪ ﻣﺎﻫﻪ اول ﺧﻮد داﺷﺘﻨﺪ.
از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ ، ﻫﺰﯾﻨﻪ در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎي ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ دﯾﺠﯿﺘﺎل ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮي
اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ.
در ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت، اﯾﻦ اﻣﺮ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ از دو ﻃﺮﯾﻖ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎي ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت دﯾﺠﯿﺘﺎل را ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮐﻨﺪ : ﻣﺮﺣﻠﻪ وال : اﮐﻮﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دﯾﮕﺮ ﺷﯿﻮه ﻫﺎي ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﮐﻤﺘﺮ ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ رو داره و اﯾﻦ اﻣﮑﺎن را ﺑﺮاي ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺳﺮﯾﻌﺘﺮ و ﻗﻮي ﺗﺮ از ﺑﺤﺮان ﺧﺎرج ﺷﻮﻧﺪ. ﻣﺮﺣﻠﻪ دوم : ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﻣﺎﻟﮏ داده ﻫﺎي رﻓﺘﺎري ﺟﻤﻊ آوري ﺷﺪه اي ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﯿﺘﻮاﻧﻨﺪ در اداﻣﻪ ﻧﯿﺰ از آن ﺑﺮاي ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت و ﻓﺮوش ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺧﻮد اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ .
اﻣﺎ ﺑﺎ ﻧﮕﺎه ﺑﻪ ﺟﻠﻮ ، اﻧﺘﻈﺎر ﻣﯽ رود وﯾﺮوس ﮐﺮوﻧﺎ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎري در ﺻﻨﻌﺖ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت بيلبوردي ﺑﮕﺬارد.
ﻧﮕﺎه ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮔﺮان Chase JPMorgan ﺗﺤﻠﯿﻠﮕﺮان Chase JPMorgan ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ و ﺑﺎ اﻫﺮم ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ WPP و Publicis ، و اﻓﺮادي ﻛﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ در آﺳﯿﺎ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ در ﻣﻌﺮض ﮐﺎﻫﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻗﺮار دارﻧﺪ ، در ﺣﺎﻟﯽ ﻛﻪ IPG ﺑﻪ دﻟﯿﻞ داﺷﺘﻦ اﻃﻼﻋﺎت و ﺗﺠﺎرت ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ از ﭘﺲ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎي ﺑﯿﺸﺘﺮي ﺑﺮآﯾﺪ. ﺑﺎ اداﻣﻪ ﯾﺎﻓﺘﻦ وﯾﺮوس ﮐﺮوﻧﺎ در ﺟﻬﺎن ، ﺻﻨﻌﺖ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت در ﻣﯿﺎن اﻗﺘﺼﺎد ﺑﯽ ﺛﺒﺎت ﻣﯿﺸﻮد، و ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ در تغيير ﻋﺎدات ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه و ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﺮ زﻧﺠﯿﺮه ﻫﺎي ﺗﺄﻣﯿﻦ ﮐﺎﻻ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ.
ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﮐﺮوﻧﺎ در آژاﻧﺲ ﻫﺎي ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ
ﺗﺠﺎرت ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﺑﺨﺸﻬﺎي اﻗﺘﺼﺎد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺗﻮﺳﻂ وﯾﺮوس ﮐﺮوﻧﺎ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺎ اﻓﺖ ﺷﺪﯾﺪ ﻓﺮوش ، ﮐﺎﻫﺶ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ورزﺷﯽ و اﺧﺮاج ﮐﺎرﮔﺮان از ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي رﺳﺎﻧﻪ اي و آژاﻧﺲ ﻫﺎي ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ و رواﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ، ﺗﺒﻠﯿﻎپﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﺎ ﺷﮑﺴﺖ در ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎ ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ.
ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻫﺎي ﺳﺎل ۲۰۲۱ ﺑﺎ ﮐﺮوﻧﺎ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻫﺎي ﺳﺎل ۲۰۲۱ ﺧﻮﺷﺒﯿﻨﺎﻧﻪ اﺳﺖ – ﻃﺒﻖ ﺑﺮآوردﻫﺎي ﺻﻨﺪوق ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﭘﻮل ، اﻗﺘﺼﺎد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻬﺒﻮد ﺧﻮاﻫﺪ ﯾﺎﻓﺖ (ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ داﺧﻠﯽ ۵/۸ درﺻﺪ) و روﯾﺪادﻫﺎي ﻣﻬﻢ ورزﺷﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﺴﺰاﯾﯽ در ﺑﻬﺒﻮد ﺻﻨﻌﺖ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت و ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ. داده ﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎزار ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺟﻬﺎﻧﯽ ۶.۱٪ رﺷﺪ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد ، اﻣﺎ ﺑﺎ وﺟﻮد ﺑﻬﺒﻮد ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه در ﺳﺎل ۲۰۲۱ ، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاري ﻫﺎ ۹ ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ دوره ﻗﺒﻞ از ﺑﺤﺮان COVID-19 ﮐﻤﺘﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.
منبع: آيينه تهران ويژن
- ۹ بازديد
- ۰ نظر